Park taborowy województwa małopolskiego wzbogaci się dzięki środkom unijnym ujętym w Krajowym Planie Odbudowy o co najmniej sześć pięcioczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych – wynika z odpowiedzi, jakie uzyskaliśmy na pytania zadane Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Małopolskiego. Samorząd nie dostrzega zagrożeń dla dostawy nowego taboru w wymaganym przez Komisję Europejską terminie, czyli w ciągu 17 miesięcy.
Jak
poinformowaliśmy pod koniec lutego, dokonana wówczas przez Centrum Unijnych projektów Transportowych aktualizacja listy rankingowej wniosków o dofinansowanie na zakup taboru okazała się bardzo korzystna (między innymi) dla województwa małopolskiego.
Wykreślenie z listy wniosków Polregio – na których realizację nie pozwolił ani czas, ani brak wkładu własnego – umożliwiło przesunięcie wniosków złożonych przez samorządy Małopolski, Opolszczyzny i Pomorza Zachodniego z listy rezerwowej na podstawową.
6 EZT jest „pewnych”, trwają starania o kolejnych 8
Otrzymane dofinansowanie pozwoli – zgodnie z wcześniejszymi rachubami UMWM – zawrzeć
kolejną umowę wykonawczą do kontraktu ramowego z Newagiem. Takie rozwiązanie stosują też inni beneficjenci, jak
Koleje Mazowieckie czy Koleje Dolnośląskie. Ci przewoźnicy, którzy w poprzednich latach podjęli ryzyko i kupowali nowy tabor z innych środków, zbierają więc dziś swego rodzaju
premię za odwagę.
– Województwo Małopolskie bada możliwość dostawy 14 pociągów. Na ten moment pewnych jest 6 sztuk EZT – informuje RK rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Małopolskiego Magdalena Opyd. W kwocie przeznaczonej na zakup wkład własny samorządu będzie stanowił zdecydowaną mniejszość: dofinansowanie z UE (393 960 000 zł) wynosi aż 84% kosztów kwalifikowanych. – Wyprodukowanie taboru do sierpnia 2026 r. jest zdaniem Województwa Małopolskiego realne – deklaruje nasza rozmówczyni.
EZT, na które dofinansowanie pozyskał samorząd wojewódzki, będą pojazdami pięcioczłonowymi. Minimalna liczba miejsc siedzących wynosi 236. Liczby miejsc stojących nie określono, jednak na metrze kwadratowym podłogi ma mieścić się czworo pasażerów. Prędkość maksymalna będzie wynosić co najmniej 160 km/h.
Ułatwienia dla rodzin z dziećmi
Jednostki mają być wyposażone w (standardowe dziś) udogodnienia dla osób z niepełnosprawnościami oraz dla rodzin z dziećmi: podłoga będzie bezstopniowa, w każdym pojeździe znajdzie się rampa umożliwiająca wejście i wyjście, pętla indukcyjna, toaleta dla osób z niepełnosprawnościami (jedna z dwóch w całym EZT) wyposażona w przewijak, wydzielona przestrzeń na wózek inwalidzki, strefa rodzinna oraz uchwyty i podłokietniki foteli w kontrastowych barwach. Ponadto pasażerowie będą mogli korzystać z ergonomicznych foteli i stolików, dwóch automatów biletowych w każdym pojeździe, systemów informacji pasażerskiej i dynamicznego rozkładu jazdy oraz sieci WiFi.
Bezpieczeństwo będzie poprawiał monitoring wewnętrzny i zewnętrzny, a także defibrylator AED i nosze ratownicze. Eksploatacja i utrzymanie pojazdu mają być łatwiejsze dzięki systemowi diagnostycznemu i dyspozytorskiemu oraz urządzeniom do zliczania pasażerów.